Spillprat fra sofakroken

Spillvev

Mattespillet DragonBox2

DragonBox2 via DragonBox på Facebook

Jeg har stor tro på bruk av spill i skolen, og denne sommeren har jeg løst likninger i mattespillet DragonBox2. God gammeldags algebra med en eller flere ukjente. DragonBox2 er designet for ungdomstrinnet (12+).

Spilldesignen en enkel og sjarmerende. En liten drage kikker ut på oss fra en lukket boks. Vi introduseres også for små figurliknende elementer, noen positive andre negative. På bunnlinjen finner vi tilsvarende elementer som skal plasseres på riktig sted og riktig måte i likningene. Poenget er å frigjøre drageboksen så den kommer alene og dragen kan komme ut og spise seg stor og sterk. Det gjør den når likningene blir løst riktig 🙂

Dragonbox2 12+

Boksen skal være alene!

Spillet har ti baner med inntil 20 oppgaver. Hver bane introduserer nye evner, les regler, for hvordan likninger skal løses, og har stigende vanskelighetsgrad. Vi introduseres for pluss og minus, brøk og parenteser. Trinn for trinn får vi en innføring i algebraens mysterier og er et lite skritt lenger i forståelsen av matematikkens hemmeligheter.

I de siste oppgavene i hver bane blir drageboksen erstattet av en x, og de figurliknende elementene erstattes av bokstaver og tall. Men ved å følge de samme prinsippene og reglene som tidligere blir det både forståelig og overkommelig å løse til dels kompliserte mattestykket med en eller flere ukjente. Når en bane er fullført har man lært nye ting, og gjennomført flere øvinger på de samme prinsippene. Når banen er ferdigspilt åpnes den neste.

DragonBox2 12+

Figurene erstattes av bokstaver og tall i de siste oppgavene.

Belønning i spillet kommer i form av stjerner for riktig løsning, riktig besifring i svaret og for å ha brukt riktig antall trekk for å komme fram til løsningen. Fravær av stjerner motiverer til å prøve på nytt for å få full uttelling. Står du fast finnes det en lyspære (aha!) som viser hvordan mattestykket skal løses. Spillet har også innebygget mekanikk for at du skal gjøre det riktige. Legger du til et tall på den ene siden av banen kommer du ikke videre før tilsvarende handling er gjennomført på andre siden.

Det var rett og slett moro å spille DragonBox2. Spillet hadde en indre dynamikk som gjorde at jeg stadig gikk videre til neste bane, jaktet på stjerner og fullførte.

Etter gjennomspillingen sitter jeg igjen med en følelse av å ha løst komplisert algebra lekende lett. Er litt usikker på hvor enkelt det er å overføre likningene til oppgaveløsning på papir? Eller om det egentlig er nødvendig? (Jeg er ikke mattelærer ;-)) Men spillet er definitivt verd å teste ut. Det koster per i dag 70 kr å laste ned appen til nettbrett. Det finnes også egne utgaver for bruk i skolen.

DragonBox ble kåret til Nordens mest innovative spill på Nordic Game Award 2013. Ryktene sier at spillet også gjør det bra i USA. Mye tyder på at mattelærer og utvikler Jean-Baptiste Huynh har lagt litt av et Columbi egg!

Les også

Leker seg gjennom mattepensum (Aftenposten)

Flere artikler om spill i skolen (Spillvev)

Advertisements

Informasjon

Dette innlegget ble postet den 8. september 2013 av i Spill i skolen.

Spillvev: Tobarnsmor og spillentusiast. Spiller og blogger og drømmer om den dagen spill får samme kulturelle status som bøker.
Du kan kontakte meg på epost: spillvev [a] gmail.com

Arkiver

%d bloggers like this: