Spillprat fra sofakroken

Spillvev

10 spørsmål om spill

Bokmerker.org sparker igang bokhøsten med en leserprofil der bokbloggere svarer på ti spørsmål om bøker. Jeg tenkte det kunne være artig å starte spillhøsten med å oversette spørsmålene til spillverden: «Bok» er byttet ut med «spill», «lese» med «spille» Osv. Her er mine svar på de ti spørsmålene.

1. Hvilket spill spilte du sist?

Plants versus zombies 2!
Et klassisk «tower-defence-spill» som i korthet handler om å forsvare hus og hage mot en fremrykkende arme av zombier.
Med Pvz 2 på nettbrettet opplever jeg at tiden spises opp fortere enn zombiene klarer å fortære plantene!

2. Hvilket spill skal du begynne på nå?

Har nettopp lastet ned to nye apper til spill på nettbrett: Waking Mars og Magic 2014. Planlegger også å få tak i japanske Ni No Kuni.

3. Er det mest mannlige eller kvinnelige spillprodusenter i spillhyllen din?

Bransjen er (altfor) mannsdominert, så det er nok definitivt mannlige. Jeg ønsker kviunnelige spillskapere velkommen og håper de kan bidra til større mangfold.

4. Teller du alltid hvor mange kapitler eller nivåer du har igjen av et spill, eller tenker «nå har jeg kommet en fjerdedel/halvparten» eller lignende?

Ja. Hvis det er mulig liker jeg å vite omtrent hvor i spillet jeg er. Særlig i gjennomspilling av Limbo på nettbrett har jeg holdt godt øye med det ettersom oppgavene blir stadig vanskeligere. Per i dag er det tre kapitler igjen…

5. Hvordan velger du hvilke spill du vil spille? (For eksempel omslag, tips fra venner, anmeldelser, topplister, blogger osv)

Først og fremst anmeldelser! Politiken/Tjek, Gamer.no og Pressfire er blant nettsidene jeg besøker oftest.

6. Når er et spill for langt?

Når jeg ikke blir ferdig med det!

7. Spiller du like gjerne på engelsk (hvis det er originalspråket) som på norsk?

Ja. Helst på originalspråket, både lyd og undertekst.

8. Hvilket spill var det siste du bare måtte overtale ALLE vennene dine til å lese?

Vennene mine spiller ikke dataspill. Det er kanskje en av grunnene til at jeg startet denne bloggen. Å snakke om spill til venner som ikke er interessert er bortkastet energi. Men jeg har skumle planer om å invitere mine bokelskende venner til en spillaften. Kveldens hovedattraksjon blir definitivt det vakre og mystiske Journey som jeg tror har appell også til ikke-gamere.

9. Kan du slutte å spille et spill hvis det er kjedelig? I så fall – når gir du opp?

Ja! Jeg slutter når spillet blir kjedelig.

10. Hvilken sjanger er overrepresentert i spillhyllen din – og hvilke finnes ikke?

Eventyrspill er nok min favorittsjanger. Den røde tråden går fra «Dreamfall – den lengste reisen», via «Return to Mysterious Island» og videre til «Heavy Rain» og «The Walking Dead».
Bilspill og krigsspill vil du aldri finne i min spillhylle.

Stien fra leserprofil til spillprofil

Bokhora startet leserundersøkelsen, Bokmerker.org brakte den til Norge og sparket igang bokhøsten. Bjørg på Mellom Linjene og Marianne i E-bokhylla mi fulgte opp.  Jeg snublet over den på Bokstavelig talt og Julies bokbabbel og byttet ut bøker med spill.

Tar du den videre?

7 comments on “10 spørsmål om spill

  1. Kristin Storrusten
    20. august 2013

    Haha, herlig!

  2. Julie
    21. august 2013

    Se der, ja! Funket som bare det. 🙂

    Favorittsjangrene mine blir vel RPG-er, strategispill (sitter her og lurer på om jeg skal spille ett av Warhammer 40K-spillene på nytt om dagen) og eventyr. Det tror jeg kommer frem i samlingen min, også. Tror ikke jeg eier et eneste sportsspill, men ellers må jeg vedgå at de fleste sjangre er representert her – som i boksamlingen. 😛

    • Spillvev
      21. august 2013

      Skjønner at du er (nesten) altetende både i spill og bøker. Høres egentlig fint ut 🙂

  3. bjorgmi
    22. august 2013

    Morsom utvikling! Eg fniser litt av å lese spill, eg då.

    • Spillvev
      23. august 2013

      Hihi. Ja det gjelder kanskje å lese mellom linjene 🙂

      • bjorgmi
        23. august 2013

        Ja, det kan ofte lønne seg. 🙂

Det er stengt for kommentarer.

Informasjon

Dette innlegget ble postet den 20. august 2013 av i Aktuelt.

Spillvev: Tobarnsmor og spillentusiast. Spiller og blogger og drømmer om den dagen spill får samme kulturelle status som bøker.
Du kan kontakte meg på epost: spillvev [a] gmail.com

Arkiv

