Spillprat fra sofakroken

Spillvev

Derfor dreper Nathan Drake!

Hvorfor er Nathan Drake en massemorder? Spør Pressfire. Jeg har er enkelt svar til dette:

Nathan Drake er massemorder av mangel på alternativ. Fordi spillindustrien ikke bruker nok energi på å finne nye spilldesign og måter å drive fram historien på. Istedet for å lage nyskapende spill med uventet innhold satser man på sikre kassasuksessen, og vi spillere får en serie spill som er smidd over samme lesten.

Uncharted III Drake’s Deception på Youtube

Nathan Drake og Uncharted-serien er blant de positive innslagene i denne trenden og har gitt stor spillglede til mange. Likevel er det påfallende hvor ofte hindringene vi møter på jakt etter den store skatten handler om å plaffe ned et stort antall motstandere. Utfordringene dreier seg ofte om riktige valg av våpen og kampteknikk for å komme videre i spillet. Etter min mening ville spillene blitt bedre med varierte utfordringer som er knyttet tettere opp mot historien. Men jeg tror spillprodusentene spekulerer i at spillerne er fornøyd med en resirkulering av de gamle spilldesignene.

Ser man nærmere på motstanderne som plaffes ned i hopetall er de som regel anonymisert i en eller annen form for soldatuniform. Dette gjør det selvfølgelig lettere å distansere seg fra at man faktisk opptrer som massemorder. Skytingen blir bare en del av spillet, og menneskene man plaffer ned blir representanter for en motstander – ikke selvstendige individer. Uansett, vi gamere blir revet med og er fornøyd når enda en hindring er overvunnet.

For min egen del er jeg omsider godt i gang med Uncharted 2, Among Thiefs og har allerede plaffet ned utallige anonymiserte motstandere. Jeg savner gåteløsningen som hadde større plass i Uncharted 1, Drakes Fortune, men lar meg likevel rive med i jakten på Shangri-La og Marco Polos tapte skatt. Men historien kunne for min del godt vært fortalt uten massemord.

Så har spillerne endelig begynt å tenke på hva de fordøyer? Spør Pressfire i sin artikkel.

– Etter å ha drept folk, furbolgs og sopp i spill i snart to tiår merker jeg at det er nok. Men jeg aner ikke hva jeg vil ha, svarer protagonisten i en kommentar.

Og det er vel egentlig ganske typisk. Etter å ha fått servert motstandere som skal plaffes ned i spill etter spill er vi blitt så vant til det at vi ikke lenger vet hva vi ellers vil ha eller om det er mulig å gjøre det annerledes? Men inimellom dukker det heldigvis opp spill som Heavy Rain, The walking dead og Journey som har helt andre utfordringer å by på. Men det er langt mellom disse spillene.

– Vi står foran et generasjonsskifte innen spilldesign der spillerne (endelig) spør seg selv: Hvorfor er Nathan Drake massemorder, egentlig? At spørsmålet i det hele tatt stilles symboliserer en holdningsendring innen splldesign som muliggjør at neste generasjon med spillkonsoller også blir neste generasjon med spilldesign.
Denne glameldingen kommer fra Adrian Chmielarz i Eurogamers artikkel The next generation is going to be, possibly for the very first time, the next generation of game design.

Dette er gode nyheter! Vi trenger nytenking innen spill og utvikling av både historiefortelling og gameplay. Gi oss andre utfordringer enn å velge mellom automatvåpen eller håndgranater!

Spillveteranen Adrian Chmielarz har startet The Astronauts og varsler nytenking i utvikling av skrekkspillet The vanishing of Ethan Carter. Vi krysser fingrene for både dette og andre nykommere.

Advertisements

3 comments on “Derfor dreper Nathan Drake!

  1. Tilbaketråkk: Hold ut og overlev | Spillvev

  2. Theodor Karlsen
    11. november 2013

    Veldig flott innlegg!

    Anbefaler deg til å ta en titt på indie-markedet. Der er det mye nytenking ^^

  3. Spillvev
    11. november 2013

    God ide 🙂

Det er stengt for kommentarer.

Informasjon

Dette innlegget ble postet den 10. mai 2013 av i Aktuelt.

Spillvev: Tobarnsmor og spillentusiast. Spiller og blogger og drømmer om den dagen spill får samme kulturelle status som bøker.
Du kan kontakte meg på epost: spillvev [a] gmail.com

Arkiver

%d bloggers like this: