Spillprat fra sofakroken

Spillvev

10 ideer til spillbasert læring

Spillbasert læring motiverer. Læring som bygger på teknologisk kompetansen elevene har skaffet seg på fritiden motiverer til ekstra innsats. Særlig gjelder dette for gutter med en altoverskyggende interesse for dataspill, hevder Ella Myhring i artikkelen Ny nordisk skole – i praksis (2).

All læring er basert på egne erfaringer, sa en foreleser en gang. I et slikt perspektiv virker det smart å bygge læring på erfaring og kompetanse som elevene allerede har ervervet, og dataspill er definitivt hjemmebane for mange barn og unge. Derfor likte denne artikkelen og Myhrings ideer for hvordan dataspill kan brukes i skolen. Ideer som hun deler med andre lærere:

10 ideer for bruk av dataspill i skolen

  1.  Klassen arbejder med novelleskrivning. Lad eleverne skrive en fiktiv fortælling ud fra deres bedste computerspil, illustreret med screen shots fra spillet
  2. Klassen arbejder med reklamer. Lad eleverne lave en reklame for deres bedste computerspil
  3. Klassen arbejder med temaet Kønsroller. Lad eleverne undersøge kønsrollerne i udvalgte computerspil
  4. Klassen arbejder med tegneseriegenren. Lad eleverne lave en tegneserie med udgangspunkt i deres bedste computerspil, og med billeder fra spillet. Brug programmet Comic Life (30 dages gratis prøve)
  5. Klassen arbejde med diskussionsteknik. Lad eleverne diskutere computerspil og påvirkning. Inddrag evt. aktuelle artikler om computerspils rolle i forbindelse med forbrydelser (fx Anders Behring Breivik). Lad eleverne blogge om deres synspunkter på computerspil i forbindelse med afhængighed, virkelighedsflugt, kriminalitet og voldelig adfærd.
  6. Klassen arbejder med middelalderen. Inddrag spillet Patrician III og lad eleverne via spillets gratis demo prøve selv at befinde sig i middelalderen.
  7. Klassen arbejder med skriftlig udtryksform i engelsk. Lad de ældre elever fremstille en walk through (spilleguide) til yngre elever, som inviteres på besøg for at spille efter anvisningerne.
  8. Klassen arbejder med mundtlig fremlæggelse med digitale hjælpeprogrammer. Lad eleverne producere en præsentation og fremlægge deres bedste computerspil
  9. Klassen arbejder med anmeldelsen som genre. Gennemgå en spilanmeldelse med eleverne og lad dem skrive deres egen spilanmeldelse.
  10. Klassen arbejder med mundtlig udtryksform i engelsk. Lad eleverne invitere parallelklassen til markedsdag med computerspil. Eleverne sidder parvis med en computer og er klar til at fortælle om deres spil. Brug cafémodel og forbered fremlæggelserne i klassen først.

Og et hjertesukk til slutt:

«…. lad os for drengenes skyld gøre indsats for, at computerspil vinder indpas i skolens undervisning og læring «, skriver Ella Myhring.

Les artikkelen: Ny nordisk skole – i praksis (2)

Reklamer

One comment on “10 ideer til spillbasert læring

  1. Tilbaketråkk: Læremåter | bninnib

Det er stengt for kommentarer.

Informasjon

Dette innlegget ble postet den 19. september 2012 av i Spill i skolen, Spillvev anbefaler.

Spillvev: Tobarnsmor og spillentusiast. Spiller og blogger og drømmer om den dagen spill får samme kulturelle status som bøker.
Du kan kontakte meg på epost: spillvev [a] gmail.com

Arkiv

%d bloggere like this: