Spillprat fra sofakroken

Spillvev

Engasjer deg i spill som medium!

spillsamlingJeg drømmer om den dagen spill får samme kulturelle status som bøker, teater og kino.  Og jeg drømmer om den dagen jeg med den største selvfølgelighet kan entre en butikk med forventninger om like stor variasjon i sjangre og utvalg av dataspill som vi er vant til innen film og andre medier.
For at denne dagen skal komme trenger vi flere impulser både fra spillere, spilljournalister og spillprodusenter. Flere grupper må engasjere seg og snakke høyt om spill, og som forbrukere må vi kreve kvalitet og forvente mangfold.

Først og fremst må vi kvitte oss med den foreldete tanken at spill er noe som tenåringsgutter driver med på gutterommet. Spill er en viktig del av den menneskelige kultur – har alltid vært det og vil alltid bli det. Kjente spill som sjakk, kortspill og backgammon har gledet mennesker i tusener av år, og spilles fremdeles både som brettspill og digitalt. I dag er vi så heldig at spillkulturen er supplert med nye digitale medier, nye spill og nye muligheter.

For mange barn har spill vært en naturlig del av sosialt samvær gjennom oppveksten. For barn som vokser opp i dag er dataspill like selvfølgelig som radio, tv og kino har vært for tidligere generasjoner. Lyden av spillglede brer seg gjennom huset når ungdom samles rundt dataspill, og vi kan ha gode flerspilleropplevelser  på tvers av generasjoner.
Er det noen grunn til å tro at denne generasjonene vil slutte å spille når de blir voksne?  Neppe – men de vil forhåpentlig ha lært å skille mellom gode og dårlige spill, og å stille krav til spillprodusenter og journalister om variasjon, mangfold og kvalitet.

Derfor er det mange grunner til å engasjere seg i spillmediet. Først og frmest fordi dette gir gode spillopplevelser, men også for å bidra med din stemme for utvikling og større mangfold i et viktig medium.

Spillpikene spør hvordan vi kan rekruttere flere kvinner til spillmediet, og lanserer sju råd for dette, deriblant å respektere ytringer, gi ros og oppmuntring og synliggjøre kvinnelige forbilder. Råd som kommer alle til gode, både kvinner og menn!

Spillpikene lanserer sju råd for å få flere kvinner til spillmedietJeg er så enig, så enigAt flere grupper blir synlige som spillere, spilljournalister og spillprodusenter er viktig bidrag for å hamle opp med gamle myter som har dannet seg i denne bransjen. På den måten kan vi håpe på større variasjon både i hva som produserers og hva som skrives om spill.

Så takk til Spillpikene for at dere står på, og at dere nok en gang har motivert meg til å skrive et innlegg om spill.

 

GAME ON  😉

8 comments on “Engasjer deg i spill som medium!

  1. xkake
    4. juli 2012

    Jeg er så enig 🙂 Takk for en fin blogpost om spill! Jeg er en liten spilljente selv og syns du har fått frem mange fine poeng, og en veldig inspirerende blog!

    • Spillvev
      4. juli 2012

      Hei xkake.
      Fint at du likte bloggposten om spill!! Jeg er en spilldame, men synes egentlig jeg får får lite tid til spill sånn i hverdagen. Har lurt på om jeg skal våge meg inn i The Secret World, men foreløpig leker jeg bare med tanken. Veldig inspirerende at du la igjen kommentar 🙂

      • magnushs
        5. juli 2012

        Takk for inspirerende bloggpost! Jeg gleder meg også over at spill blir mer mangfoldig. Jeg tror også at flere jentegamere vil gjøre tilbudet bredere, også for oss gutta 🙂

        Jeg poster i denne tråden siden du nevner the secret world ovenfor. For det er litt av det du lengter etter. Stor variasjon i oppdrag. Nok av zombiekilling, men også ganske raffinerte mysterier å løse. Så kom! 🙂

      • Spillvev
        5. juli 2012

        Så kjekt at du ga tilbakemelding på innlegget. tror nok du har rett i at mangfoldet vil øke, og drømmer om den dagen spill blir like stuerent å snakke om blant damene i lunsjpausen på jobben som bøker og teater. Synes secret world ser lovende ut ( zombier til tross), så det kan hende jeg bare tar deg på ordet og entrer arenaen 🙂

      • xkake
        9. juli 2012

        The Secret World har jeg ikke hørt om, er ikke helt oppdatert om dagen, men skal sjekke hva det er for noe : ) Akkurat nå spiller jeg Professor Layton, jeg elsker sånne pusleri spill og gåter!

      • Spillvev
        21. juli 2012

        Liker også puslerier, og har spilt professor Layton and the lost future på DS. Den er veldig fin til feriebruk 🙂

  2. Sven Olaf Brekke
    4. juli 2012

    Fint å lese bloggposten din. Dersom du er på Twitter er det fint omm du poster blogginnleggene dine og merkermed #spilliskolen Det skjer spennende ting i skoleverden når det gjelder spill og vi vil ha alle goe kreftermed på laget Hilsen @svenolafbrekke

    • Spillvev
      5. juli 2012

      Takk for kommentar og RT. Skal følge med på #spilliskolen og poste aktuelle innlegg. Enig i at alle gode krefter må trekke sammen. mvh Spillvev

Det er stengt for kommentarer.

Informasjon

Dette innlegget ble postet den 3. juli 2012 av i Debatt.

Spillvev: Tobarnsmor og spillentusiast. Spiller og blogger og drømmer om den dagen spill får samme kulturelle status som bøker.
Du kan kontakte meg på epost: spillvev [a] gmail.com

Arkiver

