Spillprat fra sofakroken

Spillvev

Gi oss interessante rollefigurer

Hva skal vi med kvinnelige spillkarakterer, spør Spillpike Stine og setter i gang en kjempedebatt på Spillpikene.no. Mye av diskusjonen i kommentarene går på hvordan figurene ser ut, hvor sexy de er og hvor mye muskler de har, men også hvordan markedskreftene påvirker innholdet i spill. Men er det utseende som avgjør om en rollefigur er interessant??

Som kvinnelig gamer opplever jeg debatten som  viktig. Det har betydning for spillopplevelsen hvilken figur man har mulighet til å spille, og hvordan denne figuren kan være med på å drive spillet framover. I noen spill har vi ingen annen mulighet enn å spille en mannlig rollefigur f.eks Natan Drake (Uncharted). Det går greit, selv om jeg ikke helt klarer å identifisere meg med en som er såpass mye breiere over brystkassen, og med velutviklete overarmer og kjakeparti.

I Uncharted (Drakes Fortune), som jeg har spilt, treffer Drake en kvinnelig journalist. Hun er søt og stilig uten å være overdrevet oppstæsjet på noen måte. Jeg synes det er kjempetøft når hun tar affære, sprenger fengselscella og hjelper Drake å unslippe gjennom jungelen. Men jeg synes det er kjempeirriterende når vi møter nye farer og Drake (egentlig jeg) sier til journalisten: Vent her, mens jeg ordner opp….

Rollespill gir oftest mulighet til å velge en kvinnelig spillfigur som på lik linje med menn kan utvikle ferdigheter og strategier som er avgjørende for spillet, som eksempelvis Dragon Age Origin. Her kan du velge å kle deg både sexy eller pakke deg inn i digre rustninger, fritt frem. Du blir også leder for et team og er med på å dra handlingen framover (Redde verden!!!) hvis du gjør de riktige valgene og vinner de store kampene i spillet. Underveis treffer du ulike karakterer som du kan rekruttere til teamet ditt, blant annet eksentriske Madison – en kraftfull magiker. Hun dukker opp meget lettkledd, og jeg innrømemr at jeg kjøpte en heldekkende kappe til henne……

Det viktigste er likvel ikke utseende, men at spillfigurene får en viktig rolle i spillet. Gode eksempler på slike kvinnelige figurer er : April Ryan ( Den lengste reisen), Zoë (Dreamfall) og Madison (Heavy rain). For meg er dette eksempler på kvinnelige spillfigurer som er med på å løse konfliktene og drive handlingen fremover.

Spillmediet er relativt nytt, mens diskusjonen om hvordan kvinner fremstilles er gammel. Astrid Lindgren revolusjonerte barnelitteraturen da hun skapte Pippi Langstrømpe, og brøt med det idylliske bildet av den snille, stille og veloppdragne piken. Lisbeth Salander har herjet med oss i triologien om menn som hater kvinner, og NRK har nettopp sendt krimserien Broen. Den kvinnelige etterforskeren Saga, bryter med den stereeotype (amerikanske) oppfatningen av kvinnelige etterforskere, drivende dyktig og med Aspergers syndrom. Det er nok av ideer å ta av, og vordiske spillprodusenter må gå i første rekke.

Innlegget fra Spillpikene er viktig fordi det starter en nødvendig debatt som kan bidra til at spillutviklere våkner og tenker nytt når de skal utvikle fremtidige spillfigurer. Funcom er på god vei, med rollefigurer som April Ryan og Zoë i bagasjen og Secret world på trappene bør de fortsette å utvikle interessante kvinnelige spillfigurer. Spillindustrien har ennå et stykke vei å gå. Med påtrykk fra Spillpikene og andre gamere er jeg trygg på at framtidas spill vil by på både interessante kvinnelige OG mannlige rollefigurer!

Les også: Do Video Games Need Their Own Bechdel Test?

 

Jenterustninger suger

Denne fornøyelige videoen dukket opp i kommentarfeltet i debatten Hva skal vi med kvinnelige spillkarakterer som raste på Spillpikene.

Informasjon

Dette innlegget ble postet den 19. mai 2012 av i Aktuelt, Debatt.

Spillvev: Tobarnsmor og spillentusiast. Spiller og blogger og drømmer om den dagen spill får samme kulturelle status som bøker.
Du kan kontakte meg på epost: spillvev [a] gmail.com

Arkiv

