Spillprat fra sofakroken

Spillvev

(Tyngde-) kraften i spill

Jeg lar meg stadig fascinere av spill som er basert på fysiske lover. Tyngdekraften er så selvsagt at vi ikke tenker over den. For oss er det helt logisk at brikkene i gode gamle Tetris kommer dalende ned fra oven og legger seg på mer og mindre riktig plass på spillbrettet. Hvordan hadde spillet blitt hvis brikkene beveget seg oppover? Eller kom inn fra siden? Alle gamere har vel støtt på rullende kuler og vet at her gjelder det å finne et smutthull å stikke seg bort i. De fysiske kreftene er benyttet i mange plattformspill og med stort hell.

World of Goo er en favoritt. Spillet handler rett og slett om å forsere fysiske hindere, bygge broer, bygge høye tårn, forsere spikere og sirkelsager og alle mulige hindere for for å nå fram til neste spillpunkt. Når du merker at byggverket vakler og at grunnmuren er for spinkel, da er det ofte for seint å rette opp. Tyngdekraften er for sterk og du må starte på nytt, med litt mer erfaring denne gangen. Til hjelp har du  byggmateriale og ballonger og annet du trenger. Sjarmerende utforming og morsom musikk forsterker en positiv spillopplevelse.

En annen spillperle er The I of It. Når  I ‘en i It løsrives seg fra t’en blir vår spilloppgave å sørge for en lykkelig gjenforening av de to kumpanene. For å få det til må vi forsere trange tuneller, klosser og andre fysiske hindere, deriblant nærkontakt med eksplosiver og annen spillmoro.  Men i dette spillet har produsenten komponert sine egne fysiske lover som vi også må ta hensyn til. I har en tendens til å seile av sted som en ballong og legge seg oppunder taket, og vokser seg raskt for stor til å passere smale tunellganger. Her er nok av utfordringer. En av fordelene med dette spillet er at det ikke varer evig. Det kan faktsik spilles ferdig på en time eller to. Eller tre….

Hvis spillutviklerne virkelig utfordrer tyndgekraften og andre naturlover – hvilke spill kan vi da forvente oss framover? Humorprogrammet Team Antonsen utfordret i sin tid elementene i sine populære innslag om mat, (eller kanskje de utfordrer vår fastgrodde oppfatning av fysiske lover). Se video fra  YouTube nedenfor.

Hva er dine spillfavoritter?

Mye røre når Team Antonsen lager vafler…..

Advertisements

Informasjon

Dette innlegget ble postet den 17. april 2012 av i Spillomtale.

Spillvev: Tobarnsmor og spillentusiast. Spiller og blogger og drømmer om den dagen spill får samme kulturelle status som bøker.
Du kan kontakte meg på epost: spillvev [a] gmail.com

Arkiver

%d bloggers like this: