Spillprat fra sofakroken

Spillvev

Spill for damer!

Endelig kom Wordfeud! Et spill som er stuerent også for voksne damer. Å spille Wordfeud er like bra som å løse kryssord, lese bøker og gå i teater. Alle spiller, på mobil på trikken og på nettbrett hjemme i sofakroken.

En barriere er brutt, og det er ikke tvil: Damer liker å spille! Vi trenger bare spill som passer for voksne. Damer.

Heldigvis kommer det nå stadig flere gode spill til nettbrett og mobil.

Helt siden jeg begynte å spille for noen år siden har det vært vanskelig å finne fram til «Spill som passer for meg». Men jeg var heldig. Det første spillet jeg snublet over var Dreamfall – Den lengste reisen. Et spennende spill med nydelig grafikk, en god historie som åpner seg kapittel for kapittel, og ikke minst en kvinnelige hovedperson. Alt bidro til å øke spillgleden. I fjor kom også Heavy Rain – en thriller av et spill som på alle måter kan konkurrere med den gode bok- eller filmopplevelsen, bare enda bedre i spillformat. Bedre på den måten at jeg ble utfordret til å ta vanskelige valg underveis som påvirket historien og hvordan historien slutter. Det var rett og slett opp til meg å løse saken! Eller ikke. For den som liker krim kan L.A. Noir  også anbefales, et godt gammelt krimspill med alle klisjeene på plass.

Poenget mitt er – alt som er bra med bøker, film, teater og kryssord det finnes også i spillmediet. At mediet er digitalt betyr større sjanse for medvirkning og dermed øket opplevelse. Men fremdeles produseres det for lite spill for oss damer, og det som produseres lanseres ofte i sosiale medier og har kanskje andre ting enn spillkvalitet som fokus. Det er ikke alltid lett å finne fram til gode anmeldelser, selv om de finnes der ute. Det er jo med spill som med bøker og film, vi har ulike preferanser, og samme spill kan nok oppleves forskjellig avhengig av hvem som spiller og hvem som anmelder. Et dypdykk innom bloggen til Spillpikene viser tydelig at det ikke finnes en enkel oppskrift på hva som er gode spill for piker /damer – det er like mangfoldig som for andre grupper. For min del er nok skytespill utenfor interessesfæren, selv om jeg også har satt pris på spill som Uncharted med superhelten Drake i hovedrollen. God fortelling, gode utfordringer, superspennende og hjertebank til tider, men ikke noen favoritt.

But that was (yesterday) - et spill av Michael MolinariJeg har tro på indiespillene – Spill utviklet av uavhengige utviklere, ofte småspill som kan spilles unna på kort tid. Et av spillene som virkelig grep meg var …But That Was [Yesterday] . Et særegent spill som på en underfundig måte skildrer livet  – og hvordan vi kan gå videre. Jeg tror det vil appellere til voksne med livserfaring som kan glede seg over et spill av denne typen, som mest av alt er en poetisk fremstilling av «a state of mind» (se trailer nederst). Vigilds klik har vært blant eksponentene for indispill, men i januar meldte han desverre «game over» for bloggen sin.

Rollespill har stor appell. I desember varslet for eksempel  Julie om et lengre opphold i Skyrim, mens  Emerald Raptor drømmer om et rolle-spill i Wardcraft-verdenen uten MMO-elementene. Hun gir også toppscore til dungeonspillet Legend of Grimrock. For min egen del er jeg veldig glad i fantasy, og min egen favoritt i så måte er nok Dragon Age Origin. Muligheten for å velge sin egen avatar og spille som kvinne øker spillopplevelsen for min del, men også muligheten for å påvirke spillet i kraft av de valgene man tar underveis. Tror nok også at det kan være på tide å oppsøke rollespill som byr på noe annet enn middelalder og drager. Funcoms A secret world kan være et alternativ i så måte, og i min egen forventningsfulle spillhylle ligger fremdeles Red Dead Redemption og venter. Et skikkelig westernspill som jeg gleder meg til å spille – når jeg bare får tid.

Rollespill Tar Tid. Mye tid. Og det er kanskje et av problemene når det gjelder damer og spill. Vi har ikke tid til det. Vi kan ikke sette av uker til å spille oss gjennom et spill. Vi trenger spill som har en rimelig spilltid (som Heavy Rain) og som kan by på gode historier. Vi har tross alt lang erfaring fra både litteratur og film og vil ikke avspises med tull.  Ikke gjør samme tabbe som anmelderen i Filmpolitiet som anbefalte Little Big Planet som et passende spill for «tante på 70 år», da han ble spurt om det. For all del – jeg er den første til å anbefale Little Big Planet  som et glimrende plattformspill og ikke minst flerspillerspill med stort potensiale for gode opplevelser på tvers av generasjoner. Men jeg forventer litt mer når jeg skal sette meg i godstolen og kose med med en voksen spillopplevelse – og det synes jeg også «tante på 70» må kunne gjøre.  Kanskje er hun allerede en rutinert guild-leder fra wow, eller har kastet seg på wordfeud-bølgen med sin nye Ipad?

Mange av spillene handler jo om hjernetrim og utfordringer kombinert med lek og moro. Her vil jeg slå et slag for Nintendo: Dr. Kawashima’s Brain Training og serien om professor Layton kan være gode valg for den som vil ha litt rask hjernetrim. En fordel med disse spillene er også at det ikke kreves så store spilltekniske ferdigheter, spillene er dermed lett tilgjengelig, også for nye spillere.

Mobil, IPad og androide medier åpner også nye spilldører for travle damer, ala Wordfeud.  Gamer er blant anmelderne som jevnlig anbefaler spill for Androide plattformer. Kjersti Stuestøl på Gamer er også en av de få kvinnelige spilljournalistene der ute. I artikkelen Hva skal barna spille? oppfordrer hun foreldre til å ta ansvar, sette seg inn i spillmediet og engasjere seg i hva barna spiller. Og hvordan bedre sette seg inn i spillmediet enn å spille selv? Får vi en bedre anledning til å velge bort tv til fordel for spill når podene er i seng og roen senker seg? Det er bare å gå i gang! God spillopplevelse!


…But That Was [Yesterday] som trailer på YouTube.
ADVARSEL: Det gir ikke samme opplevelse å se dette spillet som trailer som det å spille selv: Kjempe seg fram og bokstavelig talt møte veggen, overkomme hindringer, og komme seg videre i spillet/livet.

4 comments on “Spill for damer!

  1. Emerald Raptor
    19. april 2012

    Jeg kjenner igjen mange av spillene du nevner, og er enig i at dette er gode spill. Spiller for eksempel wordfeud nesten daglig. 😉 Har du forresten prøvd drawSomething? Det er litt i samme stil. Men generelt foretrekker jeg spill i rollespill-sjangeren.

    Jeg må innrømme at artikkelen jeg skrev kan være litt misvisende. Men artikkelen handeler ikke om hvilke spill jeg liker, men hvilke spill som hadde vært mine drømmespill om de hadde eksistert! Jeg skriver blant annet om et rollespill i warcraftverdnen uten MMO-elementer, og ikke om wow selv.

    • Spillvev
      20. april 2012

      Så kjekt å høre fra deg, og at du også spiller Wordfeud daglig!
      Og ja, jeg har å vidt prøvd DrawSomething, men ga opp da mange av de jeg spilte med tegnet ordet man skulle fram til. Da ble det liksom ingen vits i… Men kommer sikkert til å prøve det igjen. Bergens Tidende skrev at DrawSomething ville konkurrere ut Wordfeud. Vi får se…..
      Men jeg er jo enig i at det er noe spesielt med rollespill. Å ta et dypdykk inn i en annen verden og velge sin egen avatar….Vandre rundt i verden og ta utfordringene på strak arm!
      Turde aldri begynne å spille World of Warkraft (wow).Jeg var redd jeg skulle bli totalt hekta og hadde sikkert blitt det og. Men skjønner at det du skrev om var ditt tenkte drømmespill. Et wow som ikke er MMO-elementene… og som faktisk er ferdig når det er over. høres veldig okei ut 🙂

      (Beklager at jeg misforsto deg litt, har rettet litt i teksten min.)

      • Emerald Raptor
        22. april 2012

        Ja, det blir ikke så gøy når folk ikke spiller ordentlig. Jeg tror nok ikke drawSomething vil konkurrere ut Wordfeud. For wordfeud er generelt et enklere og bedre utført spill. Ellers så ville jeg bare si at jeg følger med på bloggen din, og synes du skriver om mye spennende. 🙂

      • Spillvev
        22. april 2012

        Tusen takk. jeg følger med på bloggen din også. Liker det du skriver om dataspill, men også at du skriver om astronomi. Har fulgt Jupiter og Venus på himmelen i det siste, og Mars, og likte veldig godt bildene du la ut. Tror nok jeg kjenner meg godt igjen i mye av det du skriver om 🙂

Det er stengt for kommentarer.

Informasjon

Dette innlegget ble postet den 10. april 2012 av i Debatt.

Spillvev: Tobarnsmor og spillentusiast. Spiller og blogger og drømmer om den dagen spill får samme kulturelle status som bøker.
Du kan kontakte meg på epost: spillvev [a] gmail.com

Arkiver

