Spillprat fra sofakroken

Spillvev

Anno-serien og andre gode strategispill

Den trøttsomme diskusjonen om voldelige dataspill har en tendens til å dominere mediebildet, mens de fantastiske strategispillene ikke får den oppmerksomheten de fortjener. Gode strategispill inviterer til kreativitet og nyskaping. Her kan du bygge nye sivilisasjoner med handel, kultur og diplomati, men også drive med strategisk krigføring. Spillene stiller store krav til strategisk tenking og god planlegging, og skaper interesse for ulike historiske epoker, bærekraftig utvikling og kollektivtrafikk for å nevne noe. Så hvis du prøver å fortelle meg at dataspill er en tullete, voldsfremmende aktivitet og sløsing med tid, vil jeg påstå at det er fordi du ikke behersker å bygge en framtidsrettet sivilisasjon, eller har følt gleden ved å bygge opp et øysamfunn med byer, handel og fornøyde innbyggere.

Anno-spillene er mine favoritter. Det startet med Anno 1404, et strategispill som gir deg i oppgave å skape et velfungerende samfunn i en middelaldersk verden. Grafikken i spillet er nydelig og åpner et vakkert landskap med innbydene blått hav og et øysamfunn som venter på å bli utviklet. Øyene har ulike naturressurser, og med båt kan jeg både fiske og utforske min nye verden. Her treffer jeg andre øyboere som jeg kan handle med og skape allianser framfor krig. Tilbake til øya må jeg sørge for at innbyggerne mine er fornøyde, de trenger hus og mat, men også kultur, puber og øl. God utvikling gir godt utbytte, jeg kan bygge større skip, hus og på sikt en katedral i gotisk stil. Vi er i gang med å bygge en sivilisasjon – og det gir en fantastisk følelse.

Global oppvarming i Anno 2070. Miljøbevissthet kreves i det framtidsrettede spillet Anno 2070 fra samme serie. Moderne innbyggere stiller store krav til fasiliteter og produkter, og avanserte produksjonskjeder må til for å dekke behovene deres. Problemet oppstår hvis du velger forurensende energikilder. Da går økobalansen under null, og produksjonen reduseres. Det gjelder altså å finne miljøvennlig energi og skape en bærekraftig utvikling. Noen av godbitene i dette spillet er muligheten for å bygge opp energiparker under vann, samt muligheten for å påvirke den politiske utviklingen på et verdensomspennende plan.

Sjef for kolletivtrafikken. Hvis du er lei av dårlige kollektivtrafikk der du bor, så kan du prøve Cities in Motion. Her er du rett og slett sjef for kollektivtrafikken i en europeisk storby og hvis innbyggerne ikke blir fornøyd har du ingen å skylde på.  Spillet virker annerledes og spennende og derfor tok jeg det med i oversikten. Gamer gir spillet terningkast 5 og skriver: Cities in Motion gjør kanskje ikke noe forsøk på å ta opp arven etter Transport Tycoon, men det er et intelligent, utfordrende og svært dypt økonomisk strategispill.

civilization VSid Meier`s Civilization ruler.  I 1996 tok spillet førsteplassen i Computer Gaming Worlds liste over de beste spillene som har vært laget for PC. Ikke overraskende handler spillet om å bygge sivilisasjoner, og med turbasert spillmekanisme kan du starte i steinalderen og utvikle sivilisasjonen fram mot moderne tid. Handel, ressurser, kultur, diplomati og krigføring er blant elementene du må beherske, ikke minst gjelder det å finne balansen mellom disse for å sikre en framtidsrettet utvikling. Civilization IV havnet på andreplass da Gamer-gutta skulle kåre tiårets beste spill (2010), knepent slått av Baldur’s Gate II: Shadows of Amn. Forklaringen for den høye plasseringen er enkel: Civilization IV er rett og slett et spill man blir hektet på, med store muligheter for variasjon og et uttall strategiske dilemma å løse. Serien fortsetter, og VG skriver: Civilization V  har tatt en allerede legendarisk spillserie til nye høyder!

age of empiresAge of Empire-spillene er blant klassikerne. Det første spillet kom i 1997 og var blant de første som kunne by på en historisk «korrekt» fortelling. Her finner du spill fra ulike historiske perioder: Steinalder/jernalder, spanjolenes erobring av Mexico og den eruropeiske koloniseringen av Amerika. Med innføring av disse spillene var det mulig å gjennomføre kamper mellom flere nasjoner med unike egenskaper. Spillet har flere elementer som vi kjenner fra Civilization, men i et sanntidsbasert gameplay. Dette er strategispillene du ikke kommer utenom. Nylig lansert er Age of Empire online, ingen umiddelbar suksess ifølge Pressifre.

Warcraft-spillene. Filmpolitiets Rune Håkonsen har spillene som sine favoritt-strategispill, og forklarer hvorfor: «Med Warcraft II introduserte Blizzard to nye spillbare raser, massiv støtte for nettverksspilling (takket være Starcraft, Diablo og Battle.net) og ikke minst rollespillelementer. Du kunne nemlig ha egne helteenheter som fikk erfaringspoeng. Dette gjorde at helteenhetene kunne gå opp i nivå og bruke spesielle egenskaper som virkelig betød liv eller død på slagmarken. Før lansering Warcraft III var spillet “hypet” til absurde nivåer, og det leverte på alle punkter.» Les om Runes utvalgte favoritter i Topp 5: Strategispill.

PC er den viktigste plattformen for strategispill, og de nyeste spillene stiller høye krav til flytende minne og kapasitet på pc,en. Hvis du vil ta strategispill på alvor er det derfor bare å gå til innkjøp av en god (nok) maskin). Men noen strategi-spill finner også veien til andre plattformer. For oss som liker Pac-man er det kommet en ny utgave til PS3 og xbok 360, mens Ninjatown anbefales og Age of Empires: Age of Kings anbefales for DS.

En hyggelig side ved strategispillene er at mange av dem har aldersanbefaling (pegi) fra 12 år og nedover. Dert gjelder både Anno-serien (7 år), Civilization-spillene (12 år), Age of empires (12 år) og Cities in motion (7 år).

Hvis du fremdeles tror at dataspill er bortkastet tid, men likevel har kastet deg på den nye bølgen med Wordfeud, da finnes det kanskje håp…

Mer om strategispill:

De 5 beste strategispillene akkurat nå

Strategispill på Gamer.no

Advertisements

One comment on “Anno-serien og andre gode strategispill

  1. Tilbaketråkk: Strektegning, puslespill og moroløp « Spillvev

Det er stengt for kommentarer.

Informasjon

Dette innlegget ble postet den 14. januar 2012 av i Spillomtale med stikkord , .

Twittermeldinger

Feil: Twitter svarte ikke. Vennligst vent noen minutter og last denne siden på nytt.

Spillvev: Tobarnsmor og spillentusiast. Spiller og blogger og drømmer om den dagen spill får samme kulturelle status som bøker.
Du kan kontakte meg på epost: spillvev [a] gmail.com

Arkiver

%d bloggers like this: