Spillprat fra sofakroken

Spillvev

Barndommens dataspill / dataspillenes barndom

«Det var en helt spesiell opplevelse å spille TV-spill med mamma. Det var første gang jeg kunne lære bort noe som jeg var flink til, til en voksen. Jeg var så veslevoksen som jeg tror det er mulig å være, og forsørgerrollen var plutselig snudd på hodet.»

Jeg klippet ut dette sitatet fra Barndommens TV-spill. Det er Anders forteller om hvordan han oppdaget at moder`n som satt aleine i mørket og spilte Bubble Booble, og hvordan de to sammen delte spillopplevelser resten av høsten (sitatet øverst).

Boken tar for seg TV-spill fra 80- / 90- tallet. Her finner du både spillopplevelser og informasjon om Donkey Kong, The Legend of Zelda, Myst og mye mer. Boken er krydret med innslag om gode spillopplevelser fra diverse bidragsytere. Vi får høre om Arkadespill, nye konsoller og første møte med banebrytende spill som Dragon`s Lair og Sim City. Boken er krydret med fakta, bilder og små historier som tar deg med på en reise gjennom TV-spillenes tidlige stadier, og kunne i grunnen like godt hatt tittelen «TV-spillenes barndom», for det har skjedd mye siden 80- / 90- tallet.

Det er rart å se disse gamle spillene om igjen, var det sånn de så ut da? En av mine favoritter fra denne tiden er «Alley Cat«. Gjensyn med det gamle spillet var et sjokk, grafikken er som et strikkemønster eller broderi med korrsting, mens musikken overrasket positivt. Både munter og humoritsisk. Flott med bøker som samler spillminner. Gleder meg til forfatterne går løs på neste epoke i dataspillenes historie 😉

Flere artikler om barndommens dataspill / dataspillenes barndom:

2 comments on “Barndommens dataspill / dataspillenes barndom

  1. Emerald Raptor
    29. januar 2012

    Alley Cat ja. Det spilte jeg mye på vår gamle 8088 med grønn/hvit skjerm. Det var tider. 🙂

  2. Spillvev
    1. februar 2012

    Det var tider 🙂

Det er stengt for kommentarer.

Informasjon

Dette innlegget ble postet den 12. januar 2012 av i bokomtale, retro med stikkord , .

Twittermeldinger

Feil: Twitter svarte ikke. Vennligst vent noen minutter og last denne siden på nytt.

Spillvev: Tobarnsmor og spillentusiast. Spiller og blogger og drømmer om den dagen spill får samme kulturelle status som bøker.
Du kan kontakte meg på epost: spillvev [a] gmail.com

Arkiv

