Spillprat fra sofakroken

Spillvev

Endelig en julekalender for voksne som vil slappe av med et spill sånn inimellom

But that was (yesterday) - et spill av Michael MolinariDet er gøy med julekalender!  I stedet for sjokolade foretrekker jeg kalendere som tar meg med på historiske reiser, forteller om arkitekturiske perler eller som Thomas Vigilds julekalender der han presenterer et nytt spill hver dag – et spill som ikke tar mer tid enn at man har tid til det inimellom alt det andre. Forrige fredag tilbragte jeg derfor i en fengselcelle i et tappert forsøk på å komme meg ut i det fri. But that was yesterday. For idag, 10. desember, kom enda et fabelaktig spill. …But That Was [Yesterday] A personal journey about learning to move forward in life. Spillet er laget av Michael Molinari og gjør inntrykk. Mer er det ikke å si om dette spillet, du bare må prøve selv, spill her

Men forrige fredag var altså fengslende: I Bathos startet spillet i en celle med låst dør. Jeg hadde mulighet for å bevege meg fram og tilbake, plukke opp og slippe ned ting, og hoppe. Hele tiden falt det evig mange nøkler ned fra taket, men det skal ikke skal sies om nøklene har noenting med løsningen å gjøre. Bathos er utviklet av Johan Peitz som lover at det finnes en løsning. Bathos kan du spille her.

Denne fredagen er det All-time greatest avgangsspill fra Det Danske Akademi for Digital Interaktiv Underholdning som dukker opp i kalenderluken. Seks nye spill av året, samt to favoritter fra i fjor. Det er A Mazing Monk som først fanger min oppmerksomhet. Dette er et enkelt men genialt spill som kombinerer Rubiks kube med en velkjent historie av typen «Finn skatten og tre inn i en høyere enhet uten å bli plaffet ned av soldater i mellomtiden». Spiller har en sjarmerende og stilig grafikk og er lett å spille. Samtidig krever det litt tenking for å snu kuben riktig vei og komme videre til neste nivå – og den høyeste enhet. Spillet er artig og genialt, men kanskje litt for for lett til å bli totalt hektet, samtidig utfordrende nok til at jeg med stor iver lette etter riktig vei fram i spillet flere ganger. A Mazing Monk kan du spille her

Nå har jeg tenkt å begi meg inn i landskapet til 1916 – der unbekannte krieg. Et spill som Thomas Vigild beskriver på denne måten: «I sidste kuld afgangspil satte spillet ‘1916′ ny standard for hvad man kunne med et afgangsspil – men også hele genren “first-person”, da det her ikke gælder om at være magtfuld, men flygte skrigende gennem en mørk Bergmannsk skyttegrav under 1. Verdenskrig med et kobbel dinosaurer i hælene. Intenst, hamrende svært og gysende uhyggeligt.»

Ønske meg lykke til i 1916 – og slå gjerne følge:)
1916 – der unbekannte krieg kan du spille her

Følg med på julekalenderen på Thomas Vigilds klik

Indiespill er spill som er utviklet av små, uavhengige spillutviklere. Det er stor enighet om at det er på denne fronten den meste spennende utviklingen skjer for tiden. Se for eksempel hva Pressfire skriver:  «Det er liten tvil om at noen av de mest interessante spillene nå kommer fra små og uavhengige spillutviklere.»  De forteller videre om Indie City og andre nettportaler for salg av indiespill.

One comment on “Endelig en julekalender for voksne som vil slappe av med et spill sånn inimellom

  1. Tilbaketråkk: Spill for damer! « Spillvev

Det er stengt for kommentarer.

Informasjon

Dette innlegget ble postet den 10. desember 2011 av i Aktuelt med stikkord , , .

Spillvev: Tobarnsmor og spillentusiast. Spiller og blogger og drømmer om den dagen spill får samme kulturelle status som bøker.
Du kan kontakte meg på epost: spillvev [a] gmail.com

Arkiver

