Spillprat fra sofakroken

Spillvev

Voksne spiller mest

I USA er gjennonsnittsalderen for gamere 39 år, i Norge 30 år (*).  Trønderavisa (19.11.2011) skriver at «Den gjennomsnittlige PC- og konsollspiller er 23 år, og de senere år har mange jenter og kvinner begynt å spille.»  Likevel, den største spillergruppen sies å være unge menn, og det avspeiler seg tydelig i hvilke spill som kommer på markedet: Gears of War 3, Uncharted 3Battlefield 3, Modern Warfare 3 (ser du et mønster?).

Spillprodusentene anstrenger seg ikke for å komme med nye og kreative spill, de gir oss mer av det samme fordi store spillergrupper kjøper det. Modern Warfare 3 er i ferd med å knuse alle salgsrekorder. De samme spillene omtales dessuten ofte i diverse spillmedier. Får de rosende omtale styrkes deres posisjon i markedet. Det betyr at alle som vil ha mer krig, vold og skyting har en rekke titler å velge mellom. For oss som ønsker litt større variasjon i spilltilbudet blir det mer magert.

Bubble Witch Saga, FacebookannonseDen nye store spillboblen for tiden er spill som produseres for sosiale medier. Et eksempel er Bubble Witch Saga (ny bobleskyter!) som blir inntrodusert på Facebook. Spill av denne typen er en hurtigvoksende industri  som popper opp på siden av de etablerte spillprodusentene og skal tiltrekke seg en ny og også hurtigvoksende gruppe spillere: Damer på 40+ som ønsker 10 minutter avkobling i hverdagen (BT 06.11.2011). Skjønt, Pressfire stiller spørsmål ved om nedturen for facebookspill er igang?

Spillindustrien har for lengst passert filmindustrien i omsetning, sier noen. Andre hevder at dette er en myte, men at spillindustrien er gigantisk er det ingen tvil om. Også Norden har en oppegående spillindustri, med Norge som klassens sinke hevder onde tunger. Det gies statsstøtte, men ofte har denne gått til produksjon av barnespill. Vi har de siste årene fått spillperler som Englekræsj, Flåklypa Grand Prix, og nykommeren Vinter i Blåfjell fra Ravn Studio. Det er absolutt positivt at våre barn får gode spill med norskproduserte historier.

Kritikerne har hevdet at myndighetenes prioritering av barnespill har gått på bekostning av norsk produksjon av spill for voksne. Det begynner å bli lenge siden Funcoms kritikerroste Den lengste reisen og oppfølgeren Drømmefall kom på markedet. Diskusjonen som nylig har gått omkring voldspill og påvirkning har synliggjort et behov for alternative spill med action og utfordringer for ungdom. Det er ofte i tenårene lysten til å spille voldspill med anbefalt aldergrense 18 år melder seg. Da nytter det ikke å be tenåringen spille Knerten gifter seg på DS. Det er derfor med optimisme jeg leser at statsstøtten til dataspill i høst ble doblet, og at det også satses på spill for unge og voksne (Pressfire.no 30.09. 2011). Men er det nok?

Å påvirke en gigantindustri er jo ikke lett, men som forbrukere kan vi bidra ved å engasjere oss og velge gode spill for oss selv og våre barn. Da trenger vi et årvåkent anmelderkorps som hjelper oss å se mangfoldet og ikke bare presenterer voldspill og kassasuksesser. Så kjære produsenter, anmeldere og spillministre: Gi oss varierte og gode spill for både ungdom og voksne spillere.

* Trønderavisa (19.11.2011) skriver at «Den gjennomsnittlige PC- og konsollspiller er 23 år, og de senere år har mange jenter og kvinner begynt å spille.»  Barnevakten skriver i sin artikkel at gjennomsnittsalder på spillere er over 30 år. Kanskje dette da omfatter alle typer spill?
Trønderavisa hadde forøvrig et sekssiders oppslag om dataspill, inkludert intervju med spillpikene.

Reklamer

Informasjon

Dette innlegget ble postet den 17. november 2011 av i Debatt med stikkord , .

Spillvev: Tobarnsmor og spillentusiast. Spiller og blogger og drømmer om den dagen spill får samme kulturelle status som bøker.
Du kan kontakte meg på epost: spillvev [a] gmail.com

Arkiv

%d bloggere like this: