Spillprat fra sofakroken

Spillvev

Gaver til en nerd

Hva gir man i gave til en nerd? Spill kan jo være vel og bra, men hva hvis nerde-vennen har spillet fra før, eller enda verre: har spilt det og avskyr det? Da er det trøbbel.

ready player one, Ernest ClineLøsningen er selvsagt at man gir nerden en gamer-bok. Og kanskje dette er årsaken til at jeg i forrige uke pakket ut Ready Player One som handler om nettop gaming. Selv har jeg ikke fått tid til å åpne boka ennå, men desto større var gleden da Gamer i en helsides artikkel kom med anbefaling av boka (Takk Gamer!!) og dertil intervju med forfatteren, gamernerden Ernest Clive. Han forteller åpenhjertig at «Space invaders forandret livet mitt!». Spillpikene kan fortelle om ikke mindre enn fem dataspillbøker på norsk.

Spill og bøker, film og tegneserier er samme greia for meg. Det handler om gode historier, gode opplevelser og ikke minst reiser til nye univers. Handlingen i denne boken er satt il 2044, i en mørk og dyster verden. Hovedpersonen (og de fleste andre) forsvinner ikke uventet inn i spillverden for å glemme virkeligheten og samtidig jakte på en utvei. Dette høres kjent ut, kanskje jeg skal ta turen til 2044, eller….?

Skyrim er her! (umulig å ikke få med seg). Skyrim er femte episode i den sagnomsuste serien med The elder scrolls. Åpen verden, norrøn mytologi, uendelig mange spilltimer og rikelig med innhold og utfordringer er blant lovordene som hagler. Kanskje litt for overveldende kan føyes til på den negative siden, melder Pressfire som lover at Skyrim byr på opplevelser litt utenom den vanlige fotturen i Jotunheimen.

Jeg har desverre aldri spilt disse spillene (the elder scrolls), men nysgjerrigheten er absolutt vekket etter å ha lest om nyutgivelsen på flere nettsteder. Ikke minst hos Julie som varsler en lengre reise til Skyrim. Lurer på om jeg skal slå følge……

Husk forresten at det er Nordisk Spilldag  på bibilotekene i dag. De feirer Homo Ludens – det lekende mennesket – med spill, leik og moro hele dagen. Game on!

Fem bøker om dataspill på norsk

Informasjon

Dette innlegget ble postet den 12. november 2011 av i Aktuelt med stikkord .

Spillvev: Tobarnsmor og spillentusiast. Spiller og blogger og drømmer om den dagen spill får samme kulturelle status som bøker.
Du kan kontakte meg på epost: spillvev [a] gmail.com

Arkiv

