Spillprat fra sofakroken

Spillvev

Noe som mangler i Dragon Age 2

Det er noe som mangler i Dragon Age 2. Jeg hadde store forventninger til dette spillet etter å ha spilt Dragon Age Origin. Gode anmeldelser på oppfølgeren manglet i hvert fall ikke, og spillet begynte egentlig bra.  Åpningen har absolutt nerve. Vi møter en dverg som blir forhørt av en tøff kvinne og aner at vi skal få opprullingen av en trøblete sak. Etter hvert som historien strider fram møter vi en familie på flukt fra et kriserammet Ferelden (du husker det fra Dragon Age Origin).

Flemeth dukker opp i Dragon Age 2En av de første utfordringene vi møter er Flemeth, heksen fra skogen. Hun har kledt seg ut som drage for anledningen. Flemeth gir oss et oppdrag og dermed et håp om at store ting er under opprulling.

Helten Hawkee (tilfeldigvis meg selv), klarer etter mye strev å få innpass som flyktning i byen Kirkvall, ved å love å bedrive lyssky aktiviteter for en smugler det første året. Deretter starter Hawkee arbeidet med å jobbe seg oppover i byens hierarki og ganske snart møter vi dvergen (som blir forhørt innledningsvis) og hans bror. Broren tilbyr plass på en ekspedisjon til the Deep Road for å skaffe gull og rikdom. (Du husker sikkert veien under jorden med alle sine lumske feller og uhyggelige hemmeligheter fra forrige spill). For å bli med på denne turen må vi skaffe 50 gullmynter først, og det er her mine problemer starter. Hva i all verden skal motivere meg til å skaffe 50 gullmynter for å bli med en gretten og upålitelig dverg på en underjordisk reise????

Oppdragene jeg gjør for å skaffe pengene er små og mange, og lite betydningsfulle i seg selv. Man aner at det finnes sosiale konflikter og motstridende gruppeinteresser som ligger til grunn for disse oppdragene, men i seg selv er de så mange at de ofte er vanskelig å skille fra hverandre. Det fremstår heller ikke noen tydelige og interessante personligheter som er med på å berike persongalleriet i spillet. Man er knapt inne i et oppdrag før det er ferdig og man er i gang med et nytt. Dialogene er ofte korte og mutte. Flemeth har jeg ikke sett noe mer til, har hun egentlig noen rolle i dette spillet?

Deep Road er spillets første store, obligatoriske quest, og det er også nøkkelen til en bedre sosial status, ære og berømmelse for vår helt, Hawkee. Og da skulle man jo tro at når questet var unnagjort, åpnet spillets egentlige handling seg. I stedet fortsetter livet med små og store oppgaver, uten at man helt vet hvorfor man skal løse dem og uten egentlig motivasjon. Så dermed stoppet spillet opp for meg, og jeg lurte på hva det var som gjorde at interessen døde hen?

Spillteknisk er jo spillet godt som noen. I likhet med forgjengeren er det store muligheter for å utvikle og utforske strategi under kamp. Det er open world og det er gode mekanismer som hjelper en å holde oversikt og finne fram i spillet. Det er (heldigvis) også mulig å spille på ulik vanskelighetsgrad. Det er ikke her det svikter for min del. Svikten ligger nok heller i historien, persongalleriet og mangelen på gode dialoger.

Først og fremst mangler Dragon Age 2 et skikkelig oppdrag. I forrige spill var oppdraget enkelt: Drepe erkedemonen og redde verden (Ferelden) fra svik og mørke makter. Dette motiverte til å samle sammen de fire allierte  hærene for å redde verden. Det var til og med god nok motivasjon til å holde ut de oppdragene som innvolverte grinete og sure dverger. Persongalleriet var rikt, med flere fremtredende og betydningsfulle personer og både eksentriske og morsomme allierte. Dialogene i spillet var utfyllende og god, med mye humor. Dertil var valgene jeg gjorde avgjørende for hvordan handlingen utviklet seg. Den siste mekanismen er tilstede også i Dragon Age 2, men mer som en slags «liksom-mulighet». Spiller du samme sekvens flere ganger vil du ofte oppdage at handlingen strider fram etter samme linje, uavhengig av dine valg.

Det er jo sånn at når forventningene er skyhøye er det lett å bli skuffet. Jeg kommer sikkert til å spille ferdig Dragon Age 2, for i vrimmelen av spill ligger det fremdeles godt over gjennomsnittet. Og kanskje er det i neste oppdrag spillet virkelig tar av…..??

Uansett. For meg virker det som spillutviklerne har basert seg på at oppfølgeren av Dragon Age vil selge uansett. Dermed har de nøyet seg med å oppgradere de tekniske sidene ved spill og kamp, men tatt lettvinte løsninger når det gjelder historiefortelling, persongalleri og gode dialoger.  Synd for oss som mer enn noe annet ønsker spill med gode historier.

Andre som skriver om Dragon Age 2

Dragon Age 2 på NRK Filmpolitiet Les for eksempel anmeldelse (begeistret) og kommentarer (ikke fullt så begeistret)

Advertisements

One comment on “Noe som mangler i Dragon Age 2

  1. Tilbaketråkk: I dragenes tidsalder – Dragon Age origins « Spillvev

Det er stengt for kommentarer.

Informasjon

Dette innlegget ble postet den 22. oktober 2011 av i Spillomtale med stikkord , .

Spillvev: Tobarnsmor og spillentusiast. Spiller og blogger og drømmer om den dagen spill får samme kulturelle status som bøker.
Du kan kontakte meg på epost: spillvev [a] gmail.com

Arkiver

%d bloggers like this: