Spillprat fra sofakroken

Spillvev

Jakten på den gode historien

Det er den gode historien det handler om – både i film, bøker, spill og journalistikk for den saks skyld. Den unike, nervepirrende historien som berører oss og i beste fall endrer noe. Den gode historien er bærebjelken i de spillene som har gitt meg de beste spillopplevelsene.

heavy rain - move edition

Quanticdream har gitt ut «Heavy Rain»

«Heavy rain» byr på en nervepirrende historie. Som spiller blir det opp til deg å løse mysteriet og være rednignsmann – eller kvinne. I spillet veksler du mellom å spille ulike roller – eller protagonister om du vil – siden de ulike personene har potensiale til å drive handlingen fremover. Utviklingen i historien endrer seg avhengig av dine valg og spillferdigheter underveis. I mitt spill gikk den kule FBI-etterforskeren med de moderne etterforskingsmetodene hen og døde midtveis under spillet – jeg klarte ikke å redde ham. Dermed måtte jeg sette min lit til andre spillere – og satset knallhardt på Madison – en ung journalist som jeg regnet med var både tøff nok og smart nok til å komme seg ut av kniper og løse gåten. Derfor var det pussig å lese kritikken av Madison hos Game Girl Advance. I hennes spill ble Madison en uviktig bifigur, og hun skriver en skarp kritikk av «kvinnerollen Madison»  i A hard rains gonna fall. Selv om jeg kan være enig i noe av kritikken fikk Madison en mye viktigere rolle i mitt spill – helt avgjørende i spillets avslutning. Det var andre handlinger med dette spillet jeg synes var tyngre å svelge, nærmere bestemt alle prøvelsene hovedpersonen i historien blir utsatt for – uten å røpe mer av det her. Spørsmålet er: How Far Will You Go To Save Someone You Love?

I «Heavy rain» påvikerer spilleren historien. Dette et potensiale som særlig spillmediet har, og jeg håper flere spill utvikles på denne måten. Jeg ønsker meg gode historier som påvirkes av spillerens valg og spillferdigheter – og gjerne med mulighet for å spille med ulik vanskelighetsgrad, slik det er mulig i «Heavy rain». Jeg lurer på – hvis alle personene i spillet døde, ville da mysteriet forblitt uten løsning? Kanskje det er tid for å spille «Heavy Rain» på nytt, og på en høyere vanskelighetsgrad denne gangen?

Funcom har gitt ut "Den lengste reisen" og oppfølgeren "Dreamfall. Den lengste reisen"

Funcom har gitt ut «Den lengste reisen»

«Den lengste reisen har en god historie som utgangspunkt. Hovedpersonen April blir motvillig dratt inn i en konflikt mellom to verdener, den magiske (Stark) og den vitenskapsbaserte (Arkadia). Hun er en «skifter» dvs en som kan bevege seg mellom de to verdener. Vi får inntrykk av at hun er utvalgt til å opprette «balansen», og gjennomfører en reise på tvers av de to verdener.  Dette blir samtidig en reise i hennes eget indre som fører til ny erkjennelse og selvinnsikt. En slik karakterutvikling er noe som kjennetegner gode bøker og filmer, og i mine øyne er dette også en styrke ved et spill – særlig hvis spillet evner å knytte de ulike oppdragene tett til historien, slik at vi som spillere deltar i denne utviklingen. Det gamle skrivetrikset «Show – don`t tell»  kan dermed fungere godt i et spill også: Vi liker ikke å bli fortalt hva som skjer – vi vil oppleve det selv!

Men spill er så mye mer enn den gode historien. Med dette innlegget har jeg bare berørt en brøkdel av alt det ulike spillsjangre har å by på. Spiller du for eksempel online rollespill (MMORPG) har du et univers av roller og historier å velge mellom, og i sampill med andre spillere skaper du din egen historie, for å nevne noe. Men det er en annen historie……

Julie har også skrevet om Jakten på den gode historie i dataspill – så da er det jo bare å fortsette å lese…

Les mer om spillene

4 comments on “Jakten på den gode historien

  1. Tilbaketråkk: Save April Ryan « Spillvev

  2. Tilbaketråkk: Gaver til en nerd « Spillvev

  3. Tilbaketråkk: Spill for damer! « Spillvev

  4. Tilbaketråkk: Derfor dreper Nathan Drake! | Spillvev

Det er stengt for kommentarer.

Informasjon

Dette innlegget ble postet den 9. april 2011 av i Spillomtale med stikkord .

Twittermeldinger

Feil: Twitter svarte ikke. Vennligst vent noen minutter og last denne siden på nytt.

Spillvev: Tobarnsmor og spillentusiast. Spiller og blogger og drømmer om den dagen spill får samme kulturelle status som bøker.
Du kan kontakte meg på epost: spillvev [a] gmail.com

Arkiv

