Spillprat fra sofakroken

Spillvev

Hva er ditt drømmespill?

Hva er ditt drømmespill?

Det er spillpikene.no som spør og jeg kan ikke dy meg for å svare DRØMMEFALL, den lengste reisen. For meg representerte dette spillet den gode spillopplevelsen og den gode historien, som jeg alltid har lett etter siden.

Jeg hadde jo spilt dataspill før, minesweeper og edderkoppkabal og sånn, men jeg hadde aldri kjøpt et ordentlig dataspill. Så jeg gikk til en butikk:  Har dere et spill som passer for en dame sånn som meg? Spurte jeg – og spillet han fant frem var altså Drømmefall – den lengste reisen. Det er jo en stund siden nå, men den følelsen av å entre en annen virkelighet, grafikken, den magiske verden, av  historien som åpner seg kapittel for kapittel…. Spillet starter i Casablanca og for å nøste opp i historien må man bruke de små grå og løse oppgaver underveis, et befriende alternativ til å sitte og knatre på et tastatur for å plaffe ned en fiende. Det var den første magiske spillopplevelsen, og i all ettertid har jeg egentlig lett etter et spill som kan bringe meg dit igjen. Det har ikke vært lett.

heavy rain - move editionIkke før jeg fant «Heavy Rain«. Et nervepirrende spill med en spennende historie, der man skifter mellom å spille de ulike rollene i historien, og blir utfordret både til å være redningskvinne og til å gjennomføre handlinger som ikke akkurat kjennes så godt når det står på. Nervepirrende!! En fordel med dette spillet er også at det kan spilles på ulike vanskelighetsgrader, slik at man slipper å spille de samme banene om og om igjen for å komme videre (en fordel for oss som ikke er «hardcore»).

Har ellers tenkt å prøve I am alive, fra Ubisoft. Ser ut som et spill der man trenger mer enn en «gunner» for å overleve. Nå har jeg nettopp skaffet meg et nytt spill som jeg har store forventninger til: Assassin`s Creed ll, og jeg ser fram til gode spillopplevelser i historiske Firenze – med en fremragende grafikk og arkitektur. Så håper jeg at livet som snikmorder ikke blir altfor guffent…..

One comment on “Hva er ditt drømmespill?

  1. Tilbaketråkk: Spill for damer! « Spillvev

Det er stengt for kommentarer.

Informasjon

Dette innlegget ble postet den 1. april 2011 av i Spillomtale med stikkord , , .

Spillvev: Tobarnsmor og spillentusiast. Spiller og blogger og drømmer om den dagen spill får samme kulturelle status som bøker.
Du kan kontakte meg på epost: spillvev [a] gmail.com

Arkiver

